6مسئولیت شغل حسابداری

شغل حسابداری

شغل حسابداری امروزه یکی از مشاغلی میباشد که نیاز به آن در شرکت ها و موسسات مختلف افزایش یافته است و به همین دلیل یکی از رشته های پر طرفدار در دانشگاه ها هم به حساب میاید. با پیشرفت و بزرگ تر شدن هر کسب و کاری، مدیریت مالی مربوط به آن نیز سخت تر شده و مدیر عامل به تنهایی نمیتواند بخش حسابداری را کنترل کند. بنابراین اینگونه شرکت ها و موسسات به چند حسابدار با تجربه نیاز پیدا میکنند تا آینده مالی آن شرکت را به مسیر درستی هدایت نمایند.

شغل حسابداری چیست؟

حسابداری در واقع نوعی سیستم است که در آن عملیات جمع آوری، طبقه بندی، ثبت و تهیه گزارش اطلاعات مالی یک شرکت انجام میشود تا مدیر عامل و افراد دیگر شرکت بتوانند از آن اطلاعات استفاده کنند و آینده شرکت را در مسیر درستی پیش ببرند. همچنین حسابداری به دو بخش حسابداری داخلی و مستقل تقسیم میشود. در حسابداری داخلی کارمندان بخش حسابداری شرکت وظیف دارند تا تمام آمار و اطالاعات مربوط به فرآیند های مالی یک شرکت را جمع آوری و به مدیران شرکت ارائه دهند. در حسابداری مستقل شرکت ها و کسب و کار های مختلف امور خود را به شرکت های حسابرسی دیگر میسپارند.

حسابدار چه وظیفه ای دارد؟

حسابدار در واقع وظیفه ساماندهی، ثبت و جمع آوری اطلاعات مریوط به امور مالی یک کسب و کار را بر عهده دارد و نتیجه کار خود را بصورت یک گزارش یا فاکتور تحویل مدیر عامل میدهد. همچنین گاهی مواقه این گزارشات را به مراجع قانونی ارائه میدهد. داشتن حسابدار برای شرکت های نه چندان بزرگ هم میتواند ضروری باشد چرا که هر شرکتی نیازبه برنامه ریزی و نظم دارد تا در مسیر درستی پیش برود. همچنین شغل حسابداری شاخه های بسیاری دارد که در ادامه به بعضی از آن ها خواهیم پرداخت.

این مطلب را مطالعه کنید : اضهارنامه مالیاتی در کرج

حسابداری مالی

حسابداری مالی همانطور که از نامش پیداست تنها به امور مالی یک شرکت مربوط میشود. در واقع در بخش مالی یک شرکت حسابداران آن موظف هستند تمام اطلاعات و آمار مالی را با کمک نرم افزار های مربوطه جمع آوری نمایند و به مدیران و صاحبان شرکت ارائه دهند.

حسابداری مدیریتی

حسابداری مدیریتی مربوط به جمع آوری، ثبت و تحلیل و بررسی آمار یک شرکت میباشد و برای صاحبان و مدیران شرکت میباشد تا بتوانند بر اساس این اطلاعات برای شرکت تصمیم گیری کنند.

حسابداری دولتی

بدون شک سازمان ها و ادارات دولتی هم به شغل حسابداری نیاز دارند. این سازمان ها با توجه به بودجه ای که برای برنامه هایشان دارند، به تقسیم و طبقه بندی آن نیاز دارند تا کار های خود را جلو ببرند. حسابداری دولتی در واقع به مدیریت بودجه مالی ادارات دولتی مربوط میشود.

حسابداری حقوقی

حسابداری حقوقی نیز یکی دیگر از شاخه های مشاغل حسابداری میباشد که در بین دانشجویان هم بسیار پرطرفدار میباشد. حسابداران حقوقی درآمد های نسبتا بالایی دارند و به همین دلیل انتخاب این رشته در دانشگاه ها زیاد صورت میگیرد. این شاخه از حسابداری در واقع به تحقیق امور مالی مربوط به یک فرد یا تجارت میپردازد و فعالیت های مشکوک آن ها را  مورد بررسی قرار میدهد. بنابراین حسابداری حقوقی به منظور کشف جرایم مالی میباشد.

این مطلب را مطالعه کنید : حسابداری در کرج

مسئولیت های حسابدار

  1. تنظیم و تهیه گزارش های مالی مهم
  2. ثبت درآمد و هزینه های مجموعه یا شرکت و ارزیابی میزان سود و زیان و ارائه گزارش های ماهانه در این رابطه به صاحبان شرکت
  3. نگهداری تمامی گزارشات مالی قانونی
  4. نظارت بر پرداخت مالیات ها و محاسبه آن ها و تهیه اظهارنامه های مالیاتی
  5. ارائه پیشنهادات و توصیه ها در رابطه با پیشرفت در کسب و کار های به صاحبان شرکت
  6. پیش بینی و ارزیابی اتفاقات و ریسک های احتمالی در آینده

شغل حسابداری

شغل حسابداری در ایران

بدون شک شغل حسابداری در سر تا سر جهان یکی از مشاغل پر تقاضا با حقوقی قابل توجه است که همچنین در سال های اخیر پیشرفت بسیاری داشته است. این موضوع در کشور ایران هم نیز صدق میکند. اما طبیعی است عواملی همچون تجربه، سابقه کاری و میزان دانش فردی در تعیین حقوق هر فردی موثر میباشد. با این وجود به طور کلی میزان حقوق حسابدارن در ایران از 1.500.000 میلیون تومان تا 5.000.000 میلیون تومان متغیر میباشد. این رقم با توجه به عواملی که گفتیم میتواند برای شغل حسابداری بیشتر یا کمتر نیز باشد. به همین ترتیب داشتن مدرک و بقیه عوامل نیز در میزان حقوق اثر گذار هستند. همچنین حسابدارانی که به شکل مستقل فعالیت دارند و صاحب شرکت های خدمات حسابداری هستند، با توجه به عواملی چون میزان مشتری، میزان فعالیت و کیفیت خدمات شرکت، درآمدهای مختلفی نیز دارند.

کلام آخر

حسابداران بدون شک یکی از مهم ترین مهره های شرکت ها هستند و بدون بخش حسابداری موفقیت در یک کسب و کاری تقریبا غیر ممکن میباشد. همانطور که گفتیم رشته حسابداری در دانشگاه ها هم نیز بسیار محبوب میباشد و با توجه به شاخه ها و علاقه ای که دارید میتوانید شغل حسابداری میتواند شغل بسیار خوبی برای شما باشد. همچنین شرکت ثبت ارقام در حوضه حسابداری میتواند خدمات ارزنده ای را به شما عزیزان ارائه دهد. در صورت تمایل و برای اطلاعات بیشتر میتوانید در قسمت تماس با ما ارتباط برقرار نمایید.

 

خدمات ما
شبکه های اجتماعی
Telegram
WhatsApp
فهرست
Call Now Button
×

سلام به سایت ما خوش آمدید:

× واتساپ